تفاوت روانپزشک و روانشناس

تفاوت روانپزشک و روانشناس

تفاوت روانپزشک و روانشناس در رویکرد آن‌ها برای درمان مسائل مرتبط با بهداشت روان است. روانپزشک کسی است که در تشخیص و درمان بیماری‌های روانی تخصص دارد. آن‌ها هم در زمینه پزشکی و هم در روانشناسی آموزش دیده‌اند و می‌‍توانند برای مدیریت شرایط دارو تجویز کنند. از سوی دیگر، یک روانشناس دارای مدرک دکترا (Ph.D. یا Psy.D.) روانشناسی است و در ارزیابی و درمان اختلالات روانی و عاطفی عمدتاً از طریق روان درمانی و مشاوره تخصص دارد. روانشناسان نمی توانند دارو تجویز کنند مگر اینکه دارای مدرک پزشکی باشند.

برای فهمیدن تفاوت روانشناس و روانپزشک باید بدانید روانشناسان بر درک رفتار، احساسات و فرآیندهای شناختی انسان تمرکز می‌کنند و از تکنیک‌های درمانی مختلف در کمک به افراد برای غلبه بر چالش‌های استفاده می‌کنند.

دانستن تفاوت روانپزشک و روانشناس از سوالات همیشگی بیمارانی است که در مسیر حل اختلالات و بیماری‌های خود به دنبال متخصص هستند. قطعا شما هم می‌دانید سلامت روح انسان مانند جسم تحت تاثیر عوامل مختلف قرار می‌گیرد و دچار بیماری می‌شود. در دنیای امروز استرس و اضطراب یک عامل موثر در به وجود آمدن مشکلات روحی شده است و افراد زیادی درگیر آن هستند. برای درمان آسیب دیدگی‌های روحی و روانی باید از هر دوی این تخصص‌ها کمک گرفت. اما چه زمانی باید به هر کدام از آن‌ها مراجعه شود؟ در واقع باید بدانیم تفاوت روانپزشک و روانشناس چیست چراکه دانستن این تفاوت به برداشتن گام قدرتمندتری در جهت درمان کمک شایانی می‌کند.

در این مقاله به تفاوت های بین روانشناس و روانپزشک از نظر تحصیلات و روش‌های درمانی نیز خواهیم پرداخت. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اولین “تفاوت روانپزشک و روانشناس” در تحصیلات آن‌هاست. روانپزشکان پس از قبولی در رشته پزشکی، به مدت ۷ سال برای دریافت مدرک پزشکی عمومی تحصیل می‌کنند. پس از اتمام این دوره ۷ ساله در دانشکده‌های پزشکی، در آزمون تخصصی روانپزشکی شرکت کرده و ادامه مراحل تحصیل را طی می‌کنند. روانپزشک معمولا در بیمارستان‌های روانپزشکی و مراکز درمانی اعصاب و روان فعالیت دارند. بیمارانی که از اختلالات روانی شدید رنج می‌برند باید تحت نظر روانپزشک قرار بگیرند و مراحل درمان را طی کنند. این افراد همچنین می‌توانند به بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران مراجعه کنند.

در مقابل روانشناسان تحصیلات خود را در دانشکده‌های روانشناسی انجام می‌دهند. آن‌ها پس از ۴ سال تحصیل مدرک لیسانس را اخذ کرده و دو سال نیز برای فوق لیسانس درس خواهند خواند. شرط دریافت مجوز برای این تخصص، تحصیل در دو مقطع متوالی رشته‌های روانشناسی است. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند با مدرک لیسانس و فوق لیسانس فعالیت را به صورت رسمی آغاز کنند. 

بهترین روانپزشک در تهران فردی است که در مقطع دکتری تحصیل کرده و ۱ تا ۲ سال کارورزی را می‌گذرانند. در طول کارورزی با شیوه‌های درمانی متداول، آزمون‌های روانشناسی و تحلیل آن‌ها، انواع نظریه و روش‌های حل مسئله مسلط می‌شوند. روند تحصیل، یکی از مهمترین تفاوت روانپزشک و روانشناس است. که باید در نظر گرفته شود.

رشته روانشناسی دارای ۳۰ زیر شاخه است در حالی که روانپزشکی فقط یک شاخه از علم پزشکی محسوب می‌شود.

روانپزشک فردی است که اختلالات شدید را مورد بررسی قرار داده و در صورت لزوم می‌تواند دارو نیز تجویز کند. در حالی که روانشناس اجازه تجویز دارو ندارد و در موارد حاد باید مراجعه کننده را به روانپزشک ارجاع دهد. همچنین اگر بیماری نیازمند به درمان روانشناختی باشد، روانپزشک وی را به دکتر روانشناس ارجاع می دهد.

از دیگر تفاوت روانپزشک و روانشناس این است که اولی در شرایطی که بیمار وضعیت حادی داشته باشد، بستری در بیمارستان را تجویز می‌کند. همچنین در مواردی می‌تواند از روش‌های درمانی مانند الکتروشوک کمک بگیرد. اما روانشناس مجوز انجام این کارها را ندارد.

تفاوت روانپزشک و روانشناس از لحاظ نحوه درمان، در توجه به فرد و اطرافیان آن است. به عبارت دیگر روانشناس برای درمان مراجعه کننده مواردی از جمله محیط زندگی، شرایط خانوادگی، سبک زندگی و حتی گذشته فرد را در نظر می‌گیرد. اما روانپزشک بیشترین تمرکز را بر فیزیولوژیک بیمار قرار می‌دهد.

لازم به ذکر است در درمان برخی از مشکلات و بیماری‌ها به خصوص اختلالات روان تنی باید همزمان به هر دوی این تخصص‌ها مراجعه کرد.

بهترین مرکز آر تی ام اس در تهران برای درمان انواع بیماری‌ها را چگونه پیدا کنید!

بسیاری از بیماری‌های جسمی زمینه‌ساز اختلالات روحی هستند. بیمارانی که درگیر مشکلات روان تنی هستند باید به روانپزشک مراجعه کنند؛ چرا که تنها با درمان دارویی می‌توان علائم بیماری‌ها را کنترل کرد و شدت آن را کاهش داد.

تفاوت روانپزشک و روانشناس در این است که مراجعه کنندگان به دکتر روانشناس اغلب درگیر اختلالات روانشناختی هستند.

اگر شما با مشکلات روحی و روانی مواجه شدید بهتر است ابتدا به روانشناس مراجعه کنید. بسیاری از مشکلات روحی با مراجعه به این فرد حل می‌شود. در مواردی که نیاز درمان دارویی باشد این دکتر بیمار را به روانپزشک ارجاع می دهد.

بیماری‌هایی مانند اختلال دوقطبی، جنون، پارکینسون، اختلال اضطراب، افسردگی شدید و… نیاز به دارو درمانی دارند. بنابراین فرد بیمار باید تحت نظر روانپزشک قرار بگیرد.

افرادی که در حیطه مدیریت استرس، برقراری روابط بین فردی، زناشویی و خانوادگی و… دچار مشکل هستند امکان مراجعه به روانشناس را خواهند داشت. بسیاری از این اختلالات با چند جلسه روان درمانی و به کارگیری شیوه‌های درمانی مختلف قابل حل بوده و نیاز به دارو ندارد.

تفاوت روانپزشک و روانشناس

تفاوت در رویکردهای درمانی بین روانپزشکان و روانشناسان در درجه اول در زمینه تخصص آن‌ها و مداخلاتی است که مجاز به ارائه آنها هستند.

روانپزشکان اختیار تجویز داروهای روانپزشکی مانند داروهای ضد افسردگی، ضد روان پریشی، تثبیت کننده‌های خلق و خو و داروهای ضد اضطراب را دارند. علاوه بر این، روانپزشکان می‌توانند مداخلات پزشکی مانند درمان تشنج الکتریکی (ECT) یا تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) را برای شرایط خاص ارائه دهند.

روانشناسان اما از درمان شناختی-رفتاری (CBT)، درمان روان پویشی، درمان بین فردی و مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی برای کمک به افراد برای رسیدگی به مسائل عاطفی، رفتاری و بین فردی استفاده می‌کنند.

اگر فکر می‌کنید که دارو ممکن است برای مدیریت وضعیت سلامت روان شما ضروری باشد یا اگر یک ارزیابی جامع که هم عوامل پزشکی و هم عوامل روان‌شناختی را در نظر می‌گیرد ترجیح می‌دهید، مشورت با روانپزشک ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد. چراکه روانپزشکان می‌توانند در صورت لزوم شما رو  ه روانشناس نیز معرفی کنند.

از سوی دیگر، اگر صحبت درمانی یا مشاوره بدون دارو را ترجیح می‌دهید، ممکن است روانشناس انتخاب بهتری باشد. روانشناسان در ارائه خدمات روان درمانی و مشاوره برای رسیدگی به طیف گسترده‌ای از مسائل عاطفی و رفتاری تخصص دارند. آنها می‌توانند راهبردهایی برای دستیابی به اهداف درمانی به شما ارائه دهند.

در نهایت، تصمیم بین مراجعه به روانپزشک یا روانشناس به شرایط و ترجیحات فردی شما بستگی دارد. همچنین در نظر گرفتن عواملی مانند پوشش بیمه، موقعیت مکانی و در دسترس بودن هنگام انتخاب یک متخصص سلامت روان ممکن را بایددر نظر بگیرید.  

در اینجا دو نکته مهم برای انتخاب بین روانپزشک و روانشناس آورده شده است:

  • در مورد مشکل خود تحقیق کنید. در مورد علائم و درمان‌های مشکل خود اطلاعات کسب کنید.
  • اگر  در انتخاب خود تردید دارید قبل از تصمیم گیری هم با یک روانپزشک و  هم روانشناس صحبت کنید.

مهم است که به یاد داشته باشید که هیچ پاسخی برای همه وجود ندارد. بهترین راه برای انتخاب بین روانپزشک و روانشناس این است که نیازهای خود را در نظر بگیرید و به نظر پزشکان توجه کنید.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ساعات کاری کلینیک آرام

شنبه تا پنج شنبه

به جز روز های تعطیل از ساعت 10 صبح الی 8 شب

ساعت کار کلینیک