پی آر پی

پی آر پی چیست و چه کاربردی دارد؟

پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) نوعی داروی احیا کننده است که از فاکتورهای رشد طبیعی موجود در خون فرد برای کمک به بهبود بافت‌های آسیب دیده استفاده می‌کند. PRP با تغلیظ پلاکت‌ها از خون خود بیمار و تزریق این غلظت به نواحی آسیب دیده برای تسریع بهبودی تاندون‌ها، رباط‌ها، عضلات، استخوان‌ها و مفاصل استفاده می‌شود.

در این روش، ابتدا پلاسما از خون جدا شده، پلاکت‌ها غلیظ شده و سپس برای درمان استفاده می‌شود. با تحریک فیبروپلاست‌ها، نتایج اولیه درمان پس از دو یا سه هفته قابل مشاهده است و در عین حال بازسازی عظیم سلولی در نواحی مورد درمان انجام می‌شود. در کلینیک آرام، با استفاده از این روش نوین، بهترین خدمات درمانی به شما ارائه داده می‌شود.

  • همانطور که اشاره شد پی آر پی، یک روش درمانی نوین است که از خون خود بیمار برای بهبود بیماری‌ها و مشکلات مختلف استفاده می‌کند. این روش از پلاسمای غنی شده با پلاکت‌ها بهره می‌برد، که درون خون وجود دارد.
  • نحوه کارکرد PRP بسیار ساده است. در ابتدا، یک نمونه خون از بیمار گرفته می‌شود. سپس پلاسما و پلاکت‌ها از بقیه اجزای خون جدا می‌شوند. در نهایت، پلاسمای غنی شده با پلاکت‌ها به عنوان محلول PRP آماده شده تا برای درمان استفاده شود.
  • این محلول به نواحی مورد نیاز بیمار تزریق می‌شود. پلاکت‌های موجود در PRP حاوی فاکتورهای رشد مختلفی هستند که به رشد و ترمیم بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کنند. زمانی که PRP به نواحی مورد نیاز تزریق می‌شود، فاکتورهای رشد، آزاد شده، شروع به کار کرده و فرآیند ترمیم و بهبودی را آغاز می‌کنند.
  • استفاده از PRP در درمان‌های مختلف نشان دهنده اثربخشی و توانایی این روش در بهبود و ترمیم بافت‌های آسیب دیده است. به علاوه، PRP به عنوان یک روش غیرجراحی و با کمترین عوارض جانبی، جایگزین مناسبی برای بسیاری از روش‌های درمانی سنتی محسوب می‌شود.

بیشتر بدانید: اوزون تراپی یا اوزون درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

جوانسازی پوست و رفع چروک های صورت و گردن

با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، پوست جوان‌تر و بدون چین و چروک صورت و گردن می‌شود. این روش بدون عوارض جانبی و با نتایج قابل ملاحظه است.

درمان تیرگی، گودی، پف و چروک اطراف چشم

PRP برای درمان تیرگی و چین و چروک های زیر چشم بسیار مؤثر است. با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، منطقه زیر چشم، ترمیم و بافت سازی می‌شود که نتیجه آن کاهش تیرگی و پف و پر شدن گودی‌ها است.

درمان جوانسازی و چروک های پشت دست

PRP یکی از بهترین روش‌ها برای صاف کردن و پر کردن چروک‌های پشت دست است. با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، بافت پوست دست ترمیم شده و نشانه‌های پیری کاهش می‌یابد.

درمان اسکارهای جراحی، سوختگی، آکنه و اسکارهای ناشی از آن

PRP برای درمان اسکار جراحی، سوختگی و آکنه بسیار موثر است. با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، فرآیند ترمیم و بازسازی بافت پوست شروع می‌شود و اثرات مثبتی بر روی سوختگی، آکنه و اسکار پوست دیده می‌شود.

درمان ریزش مو با تزریق پی آر پی

PRP برای درمان ریزش مو و آلوپسی موثر است. با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به پوست سر، فرآیند رویش مو تغییر می‌کند و باعث بهبود و رشد موها می‌شود.

آیاد می‌دانید بهترین متخصص مغز و اعصاب در تهران کیست؟

کاربرد پی آر پی
  • استفاده از پی آر پی برای درمان، به دلیل استفاده از خون خود فرد، احتمال به وجود آمدن عوارضی چون حساسیت‌های پوستی، عفونت و منتقل شدن بیماری‌های دیگر را به حداقل می‌رساند و دارای عوارض کمتر نسبت به سایر روش‌ها است. 
  • اثرات این روش درمانی، ماندگار و طولانی است.  
  • پی آر پی هزینه کمتری نسبت به روش‌های مشابه مانند جراحی دارد.
  • انجام این روش درمانی بسیار ساده است و کاملاً استریل انجام می‌شود، چرا که کیت‌های مخصوص در حین درمان استفاده می‌شوند.
  • استفاده از این روش برای درمان، کمترین درد را دارد و پس از درمان، دوره نقاهتی هم نخواهید داشت.

مراحل انجام PRP شامل موارد زیر است:

  1. جمع آوری خون: در ابتدا، خون از بدن بیمار گرفته می‌شود. این خون سپس به مرحله بعدی انتقال داده می‌شود.
  2. جداسازی پلاکت‌ها: در مرحله بعد، پلاکت‌ها از سایر سلول‌های خون جدا می‌شوند. این فرآیند با استفاده از یک دستگاه به نام سانتریفیوژ صورت می‌گیرد که پلاکت ها را از لایه‌های دیگر خون جدا می‌کند.
  3. تهیه پی آر پی: لایه حاوی پلاکت یا همان PRP به لوله دیگری منتقل شده و برای چرخش دوم ارسال می‌شود. این مرحله به منظور تهیه پی آر پی با غلظت‌های مختلف انجام می‌شود.
  4. استفاده در درمان: PRP حاصل شده آماده استفاده برای درمان است.
مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ساعات کاری کلینیک آرام

شنبه تا پنج شنبه

به جز روز های تعطیل از ساعت 10 صبح الی 8 شب

ساعت کار کلینیک