تفاوت tdcs و rtms

تفاوت tdcs و rtms در درمان اختلالات چیست؟

تفاوت tdcs و rtms در نحوه کاربرد، اثرگذاری، موارد استفاده، مزایا و معایب نمایان می‌شود. روش‌های tdcs و rtms تحت عنوان تحریک الکتریکی و مغناطیسی مغز به کار می‌روند. این دو روش زیر مجموعه تکنیک درمانی پیشرفته نوروتراپی هستند. در این متدهای درمانی سلول‌های عصبی مغز تحریک می‌شوند. بارزترین مقایسه‌ی tdcs و rtms در نوع دستگاه و نحوه عملکرد آن بر مغز است. جفت این روش‌ها برای درمان اختلالات و بیماری‌های اعصاب و روان به کار می‌رود. هر دو روش‌ درمانی ذکر شده تاییدیه‌های لازم از سازمان FDA آمریکا را دارند و هر دو روش درمانی بدون درد هستند.

تفاوت tdcs و rtms

به صورت خلاصه به عنوان “تفاوت tdcs و rtms” باید گفت، هزینه و سهولت استفاده در روش دوم نسبت به دیگری بالاتر است. برخی محققان معتقد هستند که قدرت روش درمانی rtms در تاثیرگذاری بر نورون‌ها بیشتر است. در حالی که روش درمانی tdcs باعث افزایش برانگیختگی سلول‌های مغزی می‌شود. البته به همین دلیل این روش برای بیشتر بیماران توصیه می‌شود. چرا که به علت ضعیف بودن جریان الکتریکی، عارضه تشنج را به همراه ندارد. همین عامل را یکی از مهم‌ترین نکات در مقایسه‌ی rtms و tdcs در نظر گرفته‌اند. در ادامه با عوامل بیشتری در زمینه تفاوت tdcs و rtms آشنا خواهید شد. برای گرفتن نتیجه موثر از درمان اختلالات با استفاده از روش تی دی سی اس، بهتر است به بهترین مرکز تی دی سی اس در تهران مراجعه کنید.

تفاوت tdcs و rtms در نحوه عملکرد بر مغز

در بیان تفاوت تفاوت tdcs و rtms در نحوه عملکرد بر مغز، ممکن است نتیجه حاصل از درمان‌های هر دو روش یکسان باشد. در حالی که نحوه انجام و عملکرد بر مغز در هر کدام متفاوت خواهد بود. دستگاه‌های استفاده شده در در این دو روش با یکدیگر فرق دارد. متفاوت بودن همین دستگاه ‌ها باعث می‌شود که نحوه عملکرد و تاثیر آن بر روی مغز، توسط هر کدام متفاوت باشد.

تفاوت tdcs و rtms در میزان امواج آن‌ها است. در روش درمانی تحریک الکتریکی مغز از جریان‌های الکتریکی ثابت و کوچک در حد ۲ میلی آمپر استفاده می‌شود. در حالی که در روش درمانی rtms از جریان الکتریکی قدرتمند و کوتاه که دو سویه و مشابه موج است، استفاده خواهد شد.

معرفی بهترین مرکز آر تی ام اس rTMS در تهران

تفاوت tdcs و rtms در کاربرد

به عنوان تفاوت دستگاه tdcs و rtms محققان معتقدند که:

  • روش درمانی rtms، هدفمندتر و کانونی تر از روش tdcs است. هنگامی که افراد از سایر روش‌های درمانی موثر نتیجه‌ای نمی‌گیرند به این روش درمانی روی می‌آورند. 
  • در مقایسه‌ی کاربرد tdcs و rtms باید گفت هر دو روش در درمان سردردهای میگرنی، اختلال پارکینسون، کنترل افسردگی موثر هستند. درمان میگرن با آر تی ام اس معمولا نتایج قابل قبولی برای بیماران داشته است.
  • اما روش تی دی سی اس مواردی مثل بهبود کیفیت خواب،  تسکین و بهبود دردهای مزمن،  بهبود فیبرومیالژی، کنترل بیش فعالی در کودکان، بهبود کاهش اشتها،  تقویت حافظه ناشی از آلزایمر یا زوال عقل را به عنوان کاربردهای خود دارد. 
  • در صورتی که روش دیگر،  بهبودی ناشی از سکته مغزی، آسیب دیدگی یا عارضه های نخاعی،  قدرت یادگیری، اختلال دو قطبی را در کارنامه خود دارد.
تفاوت tdcs و rtms در کاربرد

سایر تفاوت های مهم tdcs و rtms

به طور کلی تفاوت tdcs و rtms در نحوه عملکردی که بر مغز دارند، کاربردها و عوارض قابل مشاهده است. البته در مواردی این دو را مشابه یکدیگر می‌دانند. در حالی که در جزئیات و تمام موارد گفته شده، تفاوت‌های قابل مشاهده‌ای احساس می‌شود. در ادامه به موارد دیگری که نشان دهنده تفاوت میان rtms و tdcs هستند، اشاره شده است:

  1. تحریک مغز حاصل از دستگاه tdcs باعث یادگیری و بهبود فعالیت مغزی می‌شود. در روش rtms بیشتر یادزدودگی اتفاق می افتد؛ هرچند محققان معتقدند که ممکن است یادگیری هم شامل آن شود.
  2. میزان جریان الکتریکی در دستگاه tdcs حدود ۱ الی نهایت ۳ میلی آمپر است. جریان الکتریکی دستگاه rtms چیزی حدود ۴۵ الی ۷۰ ولت، برآورد شده است.
  3. میزان جلسات درمانی در روش tdcs بسته به نوع عارضه، حدود ۸ الی ۲۱ جلسه است. در حالی که روشrtms  حدود سه الی چهار بار در هفته انجام می‌شود.
  4. درمان tdcs در افرادی انجام می‌شود که سطح عملکرد خوب یا معمولی دارند. به این معنی که عارضه با اختلال آن‌ها شدید نیست. در حالی که درمان rtms بیشتر مخصوص افرادی است که سطح عملکرد خیلی ضعیفی دارند. به همین دلیل برای افسردگی‌های خیلی شدید یا اسکیزوفرنی حاد از آن کمک گرفته می‌شود.
  5. اگر افراد علاقه ای به دارو درمانی نداشته باشند، می‌توانند از روش درمانی tdcs استفاده کنند. در صورتی که روش درمانی rtms به افرادی پیشنهاد می‌شود که دیگر دارو درمانی جواب نمی دهد.

نتیجه گیری

تفاوت tdcs و rtms در این مطلب به خوبی توضیح داده شده است. اکثر پزشکان یا روانشناسان، افرادی را با عارضه‌ای که که دارو درمانی نمی خواهند یا دیگر به دارو جواب نمی دهد را به این دو روش درمانی معرفی می کنند. این روش‌ها از جریان الکتریکی و مغناطیسی برای درمان استفاده می‌کنند. افرادی که دچار حملات عصبی صرع، بیماری قلبی مانند باطری قلب، سابقه بیهوشی و… دارند باید تحت نظر پزشک این روش‌ها را امتحان کنند.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ساعات کاری کلینیک آرام

شنبه تا پنج شنبه

به جز روز های تعطیل از ساعت 10 صبح الی 8 شب

ساعت کار کلینیک